11.6.08

Gestionar la marca i la reputació professional

No és fàcil presentar-se professionalment. Si formes part d'una gran marca, tu ets part d'un engranatge i en el fons la teva posició queda disminuïda (sols interesses per la posició que ocupes).

En un altre cas, si tens una empresa petita, pots semblar poca cosa, o se't pot associar a mancat de grans horitzons. M'he fixat que moltes persones emprenedores amb una empresa petita es presenten afegint de seguida estem en fase d'expansió, talment com si ser petit no fos prou positiu.

Si vas per lliure encara es complica més: freelance transmet sensació de mercenari; autònom només diu una qüestió tècnica però en fer-ho et disminueix a quasi insignificant o perifèric substituïble de qualsevol empresa. Professional hi aporta major dignitat però també són professionals els assalariats. En tot cas, hauríem de dir professional lliure o independent.

Per als professionals independents que ho som per vocació o per estratègia, per posicionament volgut en el mercat, la presentació és fonamental. Tot i que no ho és tot, forma part de la gestió de la pròpia marca, la identitat i la reputació. Perquè cada vegada som més els autònoms no dependents que, sentint-nos plenament empresa, gestionem certs atributs i processos de la mateixa manera que ho faria una organització.

Tampoc podem dir que aquest sigui un plantejament comú a tota la nostra 'categoria' però sí que s'ensuma una certa tendència que pren força molt ràpidament. Quan vam engegar el think tank Responsabilitat Global, algunes d'aquestes idees formaven part d'unes reflexions inicials, més vagues que no ara, però amb unes intuicions fonamentals. I algunes idees extretes, entre d'altres, de Tom Peters. Tenim consciència de la necessitat de gestionar la reputació, la marca i la imatge professional com una empresa.

Grans professionals que es troben dins d'estructures empresarials no haurien de sentir-se atrapades enmig d'un escalafó i haurien de treballar per la seva reputació personal i la seva marca. Associant-la amb la de la pròpia empresa, valent-se'n i enfortint-les totes dues.

Però malauradament observem com professionals amb un gran potencial queden atrapats, limitats en el seu potencial, disminuïts en les seves capacitats sota una estructura i una targeta de presentació. Algunes empreses lluiten contra aquest càncer organitzatiu que la jerarquia, la departamentalització, la funcionalització... imposa. Algunes fins i tot volen trencar amb els títols dels càrrecs.

D'altra banda això no sempre és possible perquè molt sovint es produeixen manques d'alineament entre els valors de l'empresa i dels seus professionals. Avui els valors són matèria sensible i rellevant, i no és fàcil treballar en una estructura amb valors diferents dels teus. Per això algunes empreses procuren incorporar valors humanístics i vincular aquests processos filosòfics fonamentals a la gestió de l'RSE.

Però molt talent ja prefereix treballar des d'una major autonomia, que no sols és operacional sinó també axiològica. "Si no arribem a sincronitzar valors, treballem per resultats" podem pensar tot i que algunes empreses són més llestes i generen valors compartits per a relligar implicacions professionals externes...

I atenció: això també afecta les Organitzacions No Lucratives i l'Administració Pública... (propera reflexió sobre aquest aspecte...)

Traducir CASTELLANO Translate ENGLISH Traduire FRANÇAIS Übersetzen DEUTSCH Arrevirar ARANÉS