17.2.18

Newsletter Responsabilitat Global - Febrer / Febrer 2018

[ca] Ja podeu accedir a l'última newsletter, on aportem articles i informació d'esdeveniments sobre RSE. Entreu al newsletter: Versió català FEBRER 2018

[es] Ya puede acceder a la última newsletter, donde aportamos artículos y información de eventos sobre RSE. Entren al newsletter: Versión castellano FEBRERO 2018

[ca] Veure llistat tots els newsletters
[es] Ver listado todos los newsletters

15.2.18

[JORNADA] Dimarts que ve: Jornada de transferència de bones pràctiques de les empreses guanyadores Premis Respon.cat 2017



logoPremisResponcat_2017
  • Aquest dimarts 20 de febrer se celebrarà la Jornada de Transferència de Bones Pràctiques de les empreses guanyadores dels Premis Respon.cat 2017 a ESCI-UPF
  • La jornada servirà per a conèixer en profunditat les Bones Pràctiques de les empreses guanyadores dels Premis Respon.cat 2017 amb tallers simultanis per a cada categoria
ESCI - UPFEn la Jornada de Transferència de Bones Pràctiques de les empreses guanyadores dels Premis Respon.cat les iniciatives guanyadores del Premis Respon.cat 2017 dinamitzaran tallers simultanis en què representants de cada iniciativa mostraran el desenvolupament de les Bones Pràctiques que duen a terme.
Programa de la jornada
9.00h Benvinguda i presentació de l’acte 
  • Dr. Josep Santacreu, president de Respon.cat i conseller delegat de DKV Assegurances
  • Sr. Narcís Bosch, gerent del Consell General de Cambres de Comerç de Catalunya
9.05h – 10.15h Presentació bones pràctiques desenvolupades per les organitzacions premiades
Modera: Josep Maria Canyelles, coordinador de Respon.cat
10.15h – 11.30h Tallers simultanis: coneixent en profunditat les bones pràctiques i iniciatives premiades
Celebració de tallers simultanis, dinamitzats per representants de cada iniciativa premiada, i en el qual es podrà aprofundir en les bones pràctiques i iniciatives premiades en cada cas
  • Ana Palencia, directora de Comunicació i RSC Unilever Espanya
    • Premi Respon.cat a la trajectòria del compromís en RSE per a empresa gran [vídeo].
  • Ramon Novell, Co director general Cafès Novell
    • Premi Respon.cat a la trajectòria del compromís en RSE per a empresa petita i mitjana [vídeo].
  • Maria Lluïsa Benlloch, responsable de Comunicació Interna de Novartis
    • Reconeixement Respon.cat al programa empresarial de voluntariat [vídeo].
  • Gemma Sivill, directora de la Fundació Pro Penedès
    • Reconeixement Respon.cat als territoris socialment responsables: Alt Penedès, representat per la Fundació Pro Penedès [vídeo].
  • Joaquím Genescà, propietari i gerent de Xocolates Genescà
    • Reconeixement Respon.cat a la gestió de la diversitat d’origen [vídeo].
  • Parlament de Catalunya
    • Reconeixement Respon.cat a les bones pràctiques empresarials de reforma horària:  [vídeo].
Data: 20 de febrer de 2018
Horari: 09.00h a 11.30h
Lloc: ESCI-UPF (Passeig Pujades 1, Barcelona)
Cal inscripció prèvia en aquest enllaç
Entrades relacionades:
Premis_Respon.cat2017_agrupat_2MEDIAPARTNER

[VÍDEO] Ser o no ser, un curt que val la pena visualitzar sobre el valor de la diversitat en les relacions humanes @JamesonNotodo

He descobert aquest curt i us el vull proposar. Mireu-lo! Val la pena. Les relacions humanes són molt més senzilles quan deixem de definir-nos amb etiquetes i ens fixem en com som en tota la nostra
complexitat. I, per descomptat, quan ens prenem la vida amb humor.

Visualitzant-lo hi esteu donant suport. S'ha presentat al JamesonNotodofilmfest, un festival de cinema que neix l'any 2001 amb la vocació de donar suport i servir d'aparador als joves creadors audiovisuals a través d'un nou mitjà, internet, i que a més trenca amb les barreres de producció i distribució de
pel·lícules.

[VÍDEO] Ser o no ser, un corto que vale la pena visualizar sobre el valor de la diversidad en las relaciones humanas @JamesonNotodo

He descubierto este corto y os lo quiero proponer. ¡Miradlo! Vale la pena. Las relaciones humanas son mucho más sencillas cuando dejamos de definirnos con etiquetas y nos fijamos en cómo somos en toda nuestra complejidad. Y, desde luego, cuando nos tomamos la vida con humor.

Visualizándolo lo estáis apoyando. Se ha presentado al JamesonNotodofilmfest, un festival de cine que nace en el año 2001 con la vocación de apoyar y servir de escaparate a los jóvenes creadores audiovisuales a través de un nuevo medio, internet; y que además rompe con las barreras de producción y distribución de películas.

Descarregueu-vos el manual "AMB VALOR AFEGIT". RSE per a pimes. I de pas, si podeu, suggeriu-nos pimes i microempreses que tinguin bones pràctiques de responsabilitat social

Us podeu descarregar el manual de gestió de l'RSE per a pimes de la Càtedra RSU de la Universitat de Girona elaborat per Vector5 | excel·lència i sostenibilitat: Accés al llibre "Amb valor afegit" en pdf

Us agrairem si ens feu saber pimes o microempreses que us consti que porten a terme bones pràctiques de responsabilitat social en qualsevol dels vectors d'impacte: econòmic, social, ambiental, laboral, bon govern. Ens ajudareu a posar en valor la tasca compromesa i sovint desapercebuda de moltes petites empreses.

M. Rosa Tarradellas, directora de la Càtedra, ha explicat que la publicació pretén animar petites i mitjanes empreses a involucrar-se en temes de responsabilitat social i ha destacat la presència de dos ponents de luxe en la jornada d’avui a la UdG, l'economista Antón Costas i l'expert en RSE Josep Maria Canyelles.

Més informació:

Articles i activitat al blog (resum del 2017)

Durant el 2017 he publicat 209 entrades al blog Responsabilitat Global, fet que suposa una disminució continuada en els darrers anys des del màxim de 881 corresponent al 2011:


Les raons d'aquesta disminució cal trobar-les en el volum de feina, especialment des de mitjan 2014 per la posada en marxa de Respon.cat. Espero almenys poder trencar la tendència i remuntar durant el 2018.

En tot cas, la disminució d'entrades ha comportat que la tendència creixent en el nombre de subscriptors s'hagi estroncat a partir del 2013, fet que també es deu al fet que alguns subscriptors de la newsletter ja reben la informació per altres canals, especialment linkedin (4.800 contactes), però també facebook (5.000 contactes) o twitter (3.000 seguidors):



Durant el 2017 hem publicat 8 articles i 4 entrevistes:

En el global de tots els anys, he publicat amb aquestes etiquetes:
Informació equivalent de l'any 2016:

Calcula quina és la teva petjada hídrica

Sabies que la “petjada hídrica” mitjana al món occidental se situa al voltant dels 5.400 litres per persona i dia? Això equival al consum d’una piscina olímpica per persona i any.

A través de l’aplicació “el comptador de la petjada hídrica” podreu visualitzar quanta aigua gasteu en els hàbits d’higiene personal i també en els vostres hàbits alimentaris. Les dades són orientatives ja que els consums poden variar entre uns països i uns altres en funció de la disponibilitat d’aigua i la resta de costos associats a la producció dels aliments i altres bens i serveis (roba, aparells electrònics, electrodomèstics, transport, energia, etc) que fem servir cada dia.

El comptador de la petjada hídrica vol convidar a la reflexió sobre els nostres hàbits de consum i el seu impacte sobre els recursos naturals; així mateix vol promoure l’acció cap a uns hàbits cada vegada més sostenibles.

Entrar-hi

Un estudi del CAC mostra que es dupliquen els anuncis de joguines en què les nenes es preocupen pel seu aspecte físic

  • L'informe constata que, per primer cop des del 2012, augmenta el nombre d'estereotips de gènere en els anuncis de joguines

L'11% dels anuncis de joguines mostren nenes preocupades pel seu aspecte físic, amb accions com pintar-se les ungles, fer-se reflexos de colors en els cabells o aplicar-se tatuatges o cosmètics, segons un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC). Aquest percentatge duplica el de la campanya de Nadal anterior, en què el percentatge de cosificació de les nenes en la publicitat de joguines va ser del 4,2%.

Una segona dada destacada de l'informe del CAC és que el nombre d'estereotips de gènere presents en els anuncis de joguines va créixer fins al 34,7%, trencant d'aquesta manera la tònica descendent que es venia registrant des de l'any 2012. El màxim es va assolir l'any 2004, amb un 50,4% d'anuncis amb estereotips de gènere.

L'informe "La representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2017-2018" va analitzar la campanya publicitària de joguines en el període del 10 d'octubre al 6 de gener. Els prestadors examinats van ser TV3, Super3 i 8tv.

En total, es van analitzar 236 espots de joguines diferents, la majoria dels quals (91,1%) van ser emesos pel canal infantil Super3. En total, es van detectar 82 anuncis amb la presència d'un o més estereotips de gènere.

En concret, un 63,4% dels anuncis contenien estereotips femenins (52 espots) i el 36,6% (30), masculins.

L'anàlisi del nombre total de representacions d'estereotips que contenien aquests espots (un mateix anunci en podia tenir més d'una), també va mostrar que la majoria de les representacions corresponien a estereotips femenins i que ho feia de manera creixent. Així, del total de representacions, la proporció que s'associa amb al gènere femení va mostrar una tendència a l'augment: el 67,9% d'enguany va representar un increment respecte de les campanyes del 2016-2017 (66,7%) i del 2015-2016 (58,7%).

D'aquesta manera, les representacions d'estereotips que van aparèixer amb més freqüència van ser estereotips femenins: nena que juga només amb nenes (22,4%) i nena que juga amb nina (18,7%).

Pel que fa als estereotips masculins, la publicitat de joguines va presentar tres representacions: nens que juguen només amb nens sense interaccionar amb nenes (51,2%), nens que juguen amb cotxes (37,2%) i nens que competeixen en el joc (11,6%). Aquests estereotips van aparèixer sobretot en dues tipologies de joguines: autopistes i accessoris (34,9%) i vehicles en miniatura (25,6%).

La publicitat estableix, també, una relació entre certes tipologies de joguines i les representacions d'estereotips de només un dels gèneres: les nines i accessoris i els jocs d'imitació de la realitat es vinculen al joc de les nenes; les autopistes i accessoris, els vehicles en miniatura i els jocs de punteria i habilitat, al dels nens.

L'Acord del CAC es va aprovar en el Ple dut a terme el 7 de febrer, amb quatre vots a favor i dues abstencions.

Acord 16/2018 d'aprovació de l'Informe sobre la representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2017-2018

13.2.18

El CERMI demana al Congrés que reforci la diversitat en la reforma legal del govern corporatiu de les societats

  • El Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat ha elaborat un document d'esmenes al Projecte de Llei que està actualment tramitant al Parlament
(Madrid, 13 de febrer de 2018) .- El Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) ha instat el Congrés dels Diputats a reforçar les exigències en matèria de diversitat, en especial sobre discapacitat, en la reforma legal dels governs corporatius de les societats que està tramitant actualment.

 
Així ho recull el document de propostes del CERMI al Projecte de Llei de modificació del Codi de Comerç, del Text refós de la Llei de societats de capital, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, i la Llei 22 / 2015, de 20 de juliol, d'auditoria de comptes, que es troba en fase d'esmenes.


 
En concret, el CERMI suggereix que s'hagin de reforçar les mencions a les persones amb discapacitat i a la igualtat i no discriminació en els estats d'informació no financera consolidats i en els informes de gestió, regulats en el Codi de Comerç i en la Llei de societats de capital. D'aquesta manera, planteja seguir avançant més enllà del que exigeix la legislació europea, com ja s'ha començat a fer, però de forma insuficient de moment.


 
A més, la plataforma representativa de la discapacitat a Espanya demana que s'incloguin les mesures en favor de l'accessibilitat universal com un àmbit sobre el qual les societats han d'informar, en línia amb l'Ordre ESS / 1554/2016, de 29 de setembre de 2016 , per la qual es regula el procediment per al registre i publicació de les memòries de responsabilitat social i de sostenibilitat.


 
En aquest sentit, el CERMI incideix en la importància que els informes de govern corporatiu recullin, al costat de aspectes com la remuneració dels membres dels consells d'administració, les mesures d'impuls a la política de diversitat. Aquest punt comprèn qüestions com la formació i experiència professional, l'edat, la discapacitat i el gènere.


 
Les societats grans (més de 500 treballadors) han d'informar de les mesures adoptades sobre tots aquests assumptes, o de les raons que han motivat la manca d'accions en aquesta línia. En canvi, les entitats petites i mitjanes, d'acord amb la definició continguda en la legislació d'auditoria de comptes, únicament estaran obligades a proporcionar informació sobre les mesures que, si s'escau, s'hagin adoptat en matèria de gènere, al que el CERMI considera important afegir també la discapacitat.


 
Així mateix, el CERMI reclama assegurar que els accionistes amb discapacitat o de major edat puguin participar en les Juntes i en els Consells d'Administració de les societats cotitzades, eliminant barreres físiques, de comunicació o comprensió que impedeixin l'exercici de tots drets socials. En particular, s'haurà de donar cobertura als requisits d'accessibilitat de les persones amb discapacitat o persones grans que garanteixin el seu dret a disposar d'informació prèvia, i els suports necessaris per a exercir el seu vot.


 
Finalment, el CERMI recorda que la discapacitat és un component essencial de la diversitat que s'ha de tenir en compte en les polítiques i procediments de selecció i formació dels membres dels consells d'administració, començant per les societats cotitzades, garantint el compliment de principis de no discriminació i igualtat d'oportunitats. I és que, la participació de persones amb discapacitat en els consells d'administració suposa una aportació de talent i punts de vista que enriqueixen els processos de presa de decisions, contribuint a una millor governança.


Entrades anteriors relacionades:

El CERMI pide al Congreso que refuerce la diversidad en la reforma legal del gobierno corporativo de las sociedades

  • El Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad ha elaborado un documento de enmiendas al Proyecto de Ley que está actualmente tramitándose en el Parlamento

(Madrid, 13 de febrero de 2018).- El Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad (CERMI) ha instado al Congreso de los Diputados a reforzar las exigencias en materia de diversidad, en especial sobre discapacidad, en la reforma legal de los gobiernos corporativos de las sociedades que está tramitándose actualmente.

Así lo recoge el documento de propuestas del CERMI al Proyecto de Ley de Modificación del Código de Comercio, del Texto Refundido de la Ley de Sociedades de Capital, aprobado por el Real Decreto Legislativo 1/2010, de 2 de julio, y la Ley 22/2015, de 20 de julio, de Auditoría de Cuentas, que se encuentra en fase de enmiendas.

En concreto, el CERMI sugiere que se tengan que reforzar las menciones a las personas con discapacidad y a la igualdad y no discriminación en los estados de información no financiera consolidados y en los informes de gestión, regulados en el Código de Comercio y en la Ley de Sociedades de Capital. De este modo, plantea seguir avanzando más allá de lo que exige la legislación europea, como ya se ha comenzado a hacer, pero de forma insuficiente por el momento.

Además, la plataforma representativa de la discapacidad en España pide que se incluyan las medidas en favor de la accesibilidad universal como un ámbito sobre el que las sociedades deben informar, en línea con la Orden ESS/1554/2016, de 29 de septiembre de 2016, por la que se regula el procedimiento para el registro y publicación de las memorias de responsabilidad social y de sostenibilidad.

En este sentido, el CERMI incide en la importancia de que los informes de gobierno corporativo recojan, junto a aspectos como la remuneración de los miembros de los consejos de administración, las medidas de impulso a la política de diversidad. Este punto comprende cuestiones como la formación y experiencia profesional, la edad, la discapacidad y el género.

Las sociedades grandes (más de 500 trabajadores) deberán informar de las medidas adoptadas sobre todos estos asuntos, o de las razones que han motivado la falta de acciones en esta línea. En cambio, las entidades pequeñas y medianas, de acuerdo con la definición contenida en la legislación de auditoría de cuentas, únicamente estarán obligadas a proporcionar información sobre las medidas que, en su caso, se hubiesen adoptado en materia de género, a lo que el CERMI considera importante añadir también la discapacidad.

Asimismo, el CERMI reclama asegurar que los accionistas con discapacidad o de mayor edad puedan participar en las Juntas y en los Consejos de Administración de las sociedades cotizadas, eliminándose barreras físicas, de comunicación o comprensión que impidan el ejercicio de todos derechos sociales. En particular, se deberá dar cobertura a los requisitos de accesibilidad de las personas con discapacidad o personas mayores que garanticen su derecho a disponer de información previa, y los apoyos necesarios para ejercer su voto.

Por último, el CERMI recuerda que la discapacidad es un componente esencial de la diversidad que debe ser tenido en cuenta en las políticas y procedimientos de selección y formación de los miembros de los consejos de administración, empezando por las sociedades cotizadas, garantizando el cumplimiento de principios de no discriminación e igualdad de oportunidades. Y es que, la participación de personas con discapacidad en los consejos de administración supone una aportación de talento y puntos de vista que enriquecen los procesos de toma de decisiones, contribuyendo a una mejor gobernanza.

Entradas anteriores relacionadas: