21.4.17

Presentació de noves eines per a la prevenció i abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe

ToleranciazeroEl proper 4 de maig a Barcelona el Consell de Relacions Laborals presenta la nova Guia i el Decàleg per a la prevenció i abordatge de l'assetjament sexual i per raó de sexe en l’entorn laboral

Les empreses estan obligades a adoptar mesures específiques i arbitrar procediments per prevenir i donar resposta a les reclamacions d’assetjament sexual i per raó de sexe.

El 4 de maig tindrà lloc a Barcelona una jornada amb l'objectiu de presentar la Guia d’elaboració del protocol per a la prevenció i abordatge de l'assetjament sexual i per raó de sexe en l’entorn laboral.

Aquesta guia és una eina que facilita i ajuda a les empreses a complir amb aquesta obligació i que permet, amb una prèvia adaptació a les especificitats de cada empresa, obtenir un Protocol complet per a la prevenció i abordatge de l’assetjament sexual i per raó de sexe.

Un altre dels objectius de la jornada es presentar el Decàleg Tolerància Zero amb l’assetjament sexual i per raó de sexe en l’entorn laboral.

En aquesta sessió ens acompanyaran dues experiències empresarials com a exemple de bones pràctiques i es lliurarà un exemplar de la guia i del decàleg.

Font

18.4.17

Àmbit d'organitzacions dins del Pla de Valors de Catalunya


El Govern de Catalunya, conscient de la seva responsabilitat històrica, el 2011 va decidir impulsar amb la societat civil una reflexió profunda sobre la realitat de la nostra societat, amb un Projecte orientat a inspirar i promoure una cultura cívica que doni una resposta adaptativa, des dels poders públics, als grans reptes que té plantejats avui dia el nostre país.

El Pla de Valors parla del País que ens agradaria construir. I ho fa des de l’experiència d’un model de democràcia col·laborativa i participativa en el que polítics i societat civil, junts, esdevenen protagonistes.

El Pla de Valors té la voluntat d’inspirar el Govern i a totes les persones que es troben en nodes d’influència al nostre país per tal que despleguin polítiques i accions que acompanyin el procés de transformació que la ciutadania ja ha emprès amb múltiples iniciatives, i creïn les condicions que afavoreixin el Creixement en Qualitat Humana en tots els àmbits de la societat.

Web del Pla: www.pladevalors.cat

A continuació podeu llegir el material de l'àmbit temàtic d'organitzacions, on vaig poder participar durant els tres anys que ha durat l'elaboració del Pla:

Missió

Avançar vers una visió humanista i sistèmica de les organitzacions empresarials, administracions públiques i del tercer sector, per tal que aportin un valor veritable a la societat a través dels seus productes, serveis i activitats centrats en les persones i orientats al bé comú. És a dir, que siguin innovadores, sostenibles econòmicament, socialment i ambientalment, i amb un lideratge responsable que els permeti integrar les dimensions ètica i emocional, i fer-ho en clau de gènere, i promoure el desenvolupament professional i humà dels seus col·laboradors i col·laboradores.

Aspiracions

Empresa

  • Unes organitzacions empresarials amb valors (igualtat d’oportunitats, confiança, cooperació, participació, en clau de gènere, eficiència, transparència, voluntat de servei i de bé comú) que juguen un rol de lideratge en el procés de transició cap al nou paradigma.
  • Unes organitzacions empresarials que aprofiten la gran oportunitat d’aquesta crisi per impulsar un model organitzatiu amb menys contradiccions, més responsable, més sostenible i més humà.
  • Unes organitzacions empresarials que, a més del benefici empresarial, tenen clar que el cor de l’organització ha de ser la persona, i que hi actuen en conseqüència.
  • Unes organitzacions empresarials sostenibles, que creen valor social, econòmic i ambiental a través dels seus productes i serveis, centrats en les persones i orientats al bé comú.
  • Unes organitzacions empresarials saludables i respectuoses amb l’entorn que fomenten la dignitat de les persones i vetllen pel seu ple desenvolupament professional i humà.
  • Unes organitzacions empresarials que creen un entorn social conscient i responsable, favorable a la nova cultura empresarial, per tal configurar un mercat que demana productes i serveis amb valors.

Administracions públiques

    • Unes administracions públiques que posen la persona en el centre de tota consideració i sintonitzen amb els valors i les tendències tangibles i intangibles de caràcter constructiu de la societat i les incorporen a la seva acció de servei.
    • Unes administracions públiques que acullen les aspiracions de benestar integral de la societat, s’orienten al bé comú, creen valor social i hi contribueixen de manera creativa i constructiva.
    • Unes administracions públiques que desenvolupen la seva responsabilitat social, prioritzen l’honestedat i la transparència i donen resposta als reptes ètics i de sostenibilitat.
    • Unes administracions públiques que incrementen la sensibilitat davant de la vulnerabilitat, que treballen intensament per evitar la discriminació i l’exclusió social, que s’esforcen per assolir la igualtat d’oportunitats, l’equitat de gènere i l’assoliment d’altres canvis socials significatius.
    • Unes administracions públiques que incorporen una visió sistèmica, que han transformat a fons el seu model organitzatiu per reduir-ne els aspectes normatius i burocràtics i augmentar-ne els d’innovació, flexibilitat, eficiència i excel·lència.
    • Unes organitzacions que estimulen el potencial inherent, l’equitat de gènere, l’emprenedoria, el talent i la creativitat dels seus col·laboradors, que promouen el lideratge conscient i la cooperació, que incentiven la millora professional i el desenvolupament personal i les competències emocionals i vetllen pel benestar personal en la feina.
    • Unes administracions públiques interconnectades, que col·laboren lleialment i es reforcen efectivament en totes les dimensions territorials i sectorials, que eviten enfrontaments i duplicitats, administren bé els recursos i desenvolupen sinergies positives entre elles.
    • Unes administracions públiques que fomenten el diàleg intersectorial amb l’empresa i el tercer sector, i que hi aconsegueixen una col·laboració fluida, confiada i generosa que fa possible una bona governança.
    • Unes administracions públiques que atreuen talent i en què els serveis que ofereixin i les persones que en formen part són reconeguts i valorats per tota la societat com una aportació al desenvolupament democràtic del país.

Tercer sector

      • Un tercer sector atractiu i que canalitza la força associativa, que centra la seva activitat en la missió, els principis ètics i els valors.
      • Un tercer sector al servei de les persones, responsable amb l’entorn, les noves generacions, i compromès en la construcció d’un futur millor.
      • Un tercer sector coherent i exemplar que fa autocrítica i s’exigeix més proximitat i l’assoliment de resultats.
      • Un tercer sector amb una sòlida base social integrada en la missió, que coopera en xarxa, supera personalismes, és referent de participació democtràtica i disposa de llibertat per prendre decisions.
      • Un tercer sector generador de consciència i de responsabilitat social, amb capacitat d’incidència política, que promou una governança basada en la coresponsabilitat i la vocació de servei.
      • Un tercer sector amb equilibri col·laboratiu de voluntariat i professionals.
      • Un tercer sector que genera oportunitats per a tothom i transforma les realitats seguint les aspiracions del conjunt de la societat.
      • Un tercer sector que fomenta models organitzatius que posen la persona en el centre de tota consideració, competent en la gestió i que exerceix un lideratge de qualitat.
      • Un tercer sector que esdevé escola de ciutadania, que fomenta el canvi en les persones per assolir una autèntica transformació global.
      • Un tercer sector que supera plantejaments endògens i facilita el diàleg cooperatiu entre el sector públic i el sector privat, que comparteix coneixement, recursos i projectes, i que en millora l’impacte i guanya legitimitat.

Línies estratègiques

Empresa

      1. Model: promoure organitzacions empresarials amb sentit, amb una missió orientada a crear valor social i econòmic de manera compatible amb el bé comú, i amb unes activitats, productes i serveis, que hi siguin plenament coherents.
      2. Gestió: promoure organitzacions empresarials saludables que respectin la dignitat de les persones i fomentin el seu desenvolupament professional i humà, que siguin respectuoses amb l’entorn i que retornin a la societat una part del valor que n’obtenen.
      3. Entorn: promoure més consciència i responsabilitat social per part de les forces de la demanda.

Administracions públiques

      1. Model: promoure Administracions Públiques amb sentit, és a dir, amb una missió de servei, orientades al bé comú i a crear valor social, amb models organitzatius, normatius i procediments que hi siguin plenament coherents.
      2. Gestió: promoure Administracions Públiques que respectin la dignitat de les persones, fomentin el seu desenvolupament professional i humà i siguin eficients en l’ús de tots els recursos que administren.
      3. Entorn: promoure més consciència i responsabilitat per fomentar la col·laboració lleial entre les institucions, les administracions públiques i la ciutadania.

Tercer sector

    1. Model: consolidar i promoure organitzacions amb sentit, orientades a l’assoliment de la seva missió i a la creació de valor orientat al bé comú.
    2. Gestió: promoure organitzacions del tercer sector que s’impliquen, cooperen i creixen, personalment i col·lectivament, que assoleixen amb eficiència els objectius que es plantegen sobre la base dels valors que comparteixen, amb capacitat d’adaptació i sense perdre la seva essència.
    3. Entorn: avançar en connectivitat, permeabilitat, cooperació i pràctica democràtica, contribuint a generar consciència i responsabilitat social, amb exemplaritat i transparència.
DESCARREGAR EL DOCUMENT 
 
Entrades publicades sobre el Pla Nacional de Valors de Catalunya: 

 

16.4.17

Vector 5 participa en l'acompanyament a governs locals de la Diputació de Barcelona. Capellades també desenvolupa la seva responsabilitat social

En el marc d'un pla pilot de la Diputació de Barcelona de suport a la gestió de la responsabilitat social municipal, aquesta setmana es va treballar la diagnosi i algunes propostes amb l'equip de govern de l'Ajuntament de Capellades.

Josep Maria Canyelles, de l'empresa experta Vector 5 · Excel·lència i Sostenibilitat, ha fet l'acompanyament a l'Ajuntament, s'ha dialogat amb l'equip tècnic i amb l'equip de govern, i finalment s'ha presentat una diagnosi amb les bones pràctiques i les àrees de millora, amb algunes propostes sobre les quals s'està reflexionant per establir una priorització.

Al web municipal s'ha presentat la notícia, amb una fotografia on es veu l'alcalde acompanyat de l'equip de govern, l'expert Josep Maria Canyelles i Mònica Pagès, tècnica de la Diputació de Barcelona:

Lliurament a l ’Ajuntament de Capellades de la diagnosi de la Responsabilitat Social
Dimecres, 12 d'abril de 2017

Des de l’Ajuntament de Capellades, conjuntament amb la Diputació de Barcelona, s’està treballant en l’elaboració d’un Pla de Responsabilitat Social de l’Ajuntament de Capellades.

El projecte està dirigit per Josep Maria Canyelles, un dels impulsors d’aquest concepte a Catalunya.

Durant uns mesos s’ha estat treballant en la diagnosi i elaboració del Pla. A la trobada d’aquesta setmana s’ha fet el retorn a l’equip de govern de l’informe de diagnosi de les cinc dimensions de la responsabilitat social, bon govern, social, laboral, econòmica i medi ambiental.

En aquest sentit, el regidor d’Acció Social, Salvador Vives, valora molt positivament l’informe de diagnosi que ens han lliurat i que abans de dos mesos es realitzarà el tancament definitiu de les bones pràctiques més destacades que s’han identificat i les àrees de millora en matèria de Responsabilitat Social.

14.4.17

El MIT premiarà els desobedients

El Media Lab crea un premi de 250.000 dòlars per als que trenquin les regles perquè "no pots canviar el món sent obedient"

Les paraules investigació, lideratge, disrupció i innovació se senten habitualment als passadissos de l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), una de les institucions científiques més importants del món. Ara els líders del MIT Media Lab, un centre d'investigació interdisciplinària dins del MIT, volen afegir un altre vocable al lèxic de la institució: desobediència.

Segons Joi Ito, director del MIT Media Lab, cal incloure aquest terme perquè en ocasions només és possible avançar trencant algunes normes: "No pots canviar el món sent obedient". Per això han creat un premi anomenat MIT Media Lab Disobedience Award amb el qual recompensaran amb 250.000 dòlars una persona o grup que exerceixi la "desobediència constructiva", que és aquella que "es realitza de manera ètica i responsable i comporta un impacte social positiu". El premi, obert a disciplines tan diverses com la investigació científica, innovació tecnològica, drets civils, llibertat d'expressió o drets humans, serà finançat per Reid Hoffman, cofundador i director executiu de Linkedin. Es podrà nominar "qualsevol persona viva o grup que estigui o hagi estat implicat en actes de desobediència responsable, honrada i ètica a l'autoritat amb l'objectiu de beneficiar la societat". També es recorda que no es tracta de donar suport actes de violència, terrorisme o comportaments irresponsables i que "el principal objectiu del premi és l'impacte social positiu"

Han indicat que amb aquest premi no es vol animar la gent a una desobediència injustificada, sinó que "hi ha ocasions en què hem de fer cas als nostres principis i valorar si les lleis o regles són justes o han de ser qüestionades". Han vaticinat que el guanyador del premi serà "aquella persona que millor ens ajudi a entendre quan té sentit ser desobedient".
[més info a El País]


We are now accepting nominations for the first-ever MIT Media Lab Disobedience Award, which carries a $250,000 cash prize, no strings attached.
This award will go to a person or group engaged in what we believe is an extraordinary example of disobedience for the benefit of society.

What does this mean? Societies and institutions lean toward order and away from chaos. While necessary for functioning, structure can also stifle creativity, flexibility, and productive change–and ultimately, society's health and sustainability. This is true from academia, to corporations, governments, the sciences, and our local communities.

With this award, we honor work that impacts society in positive ways, and is consistent with a set of key principles. These principles include non-violence, creativity, courage, and taking responsibility for one’s actions. This disobedience is not limited to specific disciplines; examples include scientific research, civil rights, freedom of speech, human rights, and the freedom to innovate. 
 

El MIT premiará a los desobedientes

El Media Lab crea un premio de 250.000 dólares para quienes rompan las reglas porque "no puedes cambiar el mundo siendo obediente”

Las palabras investigación, liderazgo, disrupción e innovación se escuchan habitualmente en los pasillos del Instituto Tecnológico de Massachusetts (MIT), una de las instituciones científicas más importantes del mundo. Ahora los líderes del MIT Media Lab, un centro de investigación interdisciplinar dentro de MIT, quieren añadir otro vocablo al léxico de la institución: desobediencia.

Según Joi Ito, director del MIT Media Lab, es necesario incluir este término porque en ocasiones solo es posible avanzar rompiendo algunas normas: “No puedes cambiar el mundo siendo obediente”. Por ello han creado un premio llamado MIT Media Lab Disobedience Award con el que recompensarán con 250.000 dólares a una persona o grupo que ejerza la “desobediencia constructiva”, que es aquella que “se realiza de manera ética y responsable y conlleva un impacto social positivo”. El premio, abierto a disciplinas tan diversas como la investigación científica, innovación tecnológica, derechos civiles, libertad de expresión o derechos humanos, será financiado por Reid Hoffman, cofundador y director ejecutivo de Linkedin. Se podrá nominar a “cualquier persona viva o grupo que esté o haya estado implicado en actos de desobediencia responsable, honrada y ética a la autoridad con el objetivo de beneficiar a la sociedad”. También se recuerda que no se trata de apoyar actos de violencia, terrorismo o comportamientos irresponsables y que “el principal objetivo del premio es el impacto social positivo”

Han indicado que con este premio no se desea animar a la gente a una desobediencia injustificada, sino que “hay ocasiones en las que debemos hacer caso a nuestros principios y valorar si las leyes o reglas son justas o deben ser cuestionadas”. Han vaticinado que el ganador del premio será “aquella persona que mejor nos ayude a entender cuándo tiene sentido ser desobediente”. [más info en El País]

We are now accepting nominations for the first-ever MIT Media Lab Disobedience Award, which carries a $250,000 cash prize, no strings attached.
This award will go to a person or group engaged in what we believe is an extraordinary example of disobedience for the benefit of society.

What does this mean? Societies and institutions lean toward order and away from chaos. While necessary for functioning, structure can also stifle creativity, flexibility, and productive change–and ultimately, society's health and sustainability. This is true from academia, to corporations, governments, the sciences, and our local communities.

With this award, we honor work that impacts society in positive ways, and is consistent with a set of key principles. These principles include non-violence, creativity, courage, and taking responsibility for one’s actions. This disobedience is not limited to specific disciplines; examples include scientific research, civil rights, freedom of speech, human rights, and the freedom to innovate. 

L'Agenda 2030: transformar Catalunya, millorar el món

  • El Govern impulsa el Pla Nacional per a la implementació de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides
  • L'elaboració d'aquest Pla referma el compromís de Catalunya amb la comunitat internacional L’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible va ser aprovada per l’Assemblea General de Nacions Unides el 2015 amb l’objectiu d’estimular un pla d’acció a favor de les persones, el planeta, la prosperitat, la pau i l’accés a la justícia
  • El disseny del Pla parteix de l’informe “L’Agenda 2030: transformar Catalunya, millorar el món” elaborat pel Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS)
L’informe del CADS 'L'Agenda 2030: transformar Catalunya, millorar el món' analitza els primers 16 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), molts dels quals estan estretament interrelacionats (l’ODS 17, pel seu caràcter instrumental, ha quedat fora de l’anàlisi). 

Per a cada ODS, l’informe conté una breu diagnosi a escala mundial i europea, que serveix al lector per contextualitzar l’àmbit d’anàlisi relatiu a l’ODS.  A continuació, i fita per fita, s’incorpora una breu diagnosi del context català i s’apunten els principals reptes que se’n desprenen. Finalment, i a partir del contingut que s’acaba de descriure, s’inclou un apartat que apunta els reptes que el CADS considera cabdals en relació a l’ODS objecte d’anàlisi.

L'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible va ser aprovada per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 25 de setembre del 2015 - mitjançant la resolució “Transformar el nostre món: l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible”- amb l’objectiu d’estimular l’acció en 5 esferes d’importància crítica (conegudes com 'les 5 P'): les persones, el planeta, la prosperitat, la pau i el partenariat.



ODS 1

ODS 2

ODS 3
ODS 4
ODS 5
ODS 6
ODS 7
ODS 8
ODS 9
ODS 10
ODS 11

ODS 12
ODS 13
ODS 14
ODS 15
ODS 16