1.6.16

"L'RSE no ha de ser filantropia sinó part de la gestió", segons Canyelles

"L'RSE no ha de ser filantropia sinó part de la gestió" [traducció de l'entrevista original publicada al diari argentí La Capital]
 
Així ho va destacar Josep Maria Canyelles, expert europeu en responsabilitat social de les empreses i organitzacions, en el marc del Foro Moverse

L'expert català en Responsabilitat Social Empresarial (RSE) Josep Maria Canyelles va dissertar a Rosario on va subratllar la importància que totes les empreses i organitzacions disposin de pràctiques que millorin la vida de les persones, però no com una qüestió aliena o filantròpica, sinó com a part de la gestió de l'entitat econòmica.  
 
L'especialista va descartar del tot la idea que només les grans empreses estan obligades a fer RSE. "Tots hem de contribuir a la millora de la societat, també les pimes, les universitats, el sector públic, les organitzacions socials", ha assenyalat en diàleg amb La Capital.  
 
D'aquesta manera, Canyelles va plantejar una nova concepció de la responsabilitat social. "No es tracta de fer accions filantròpiques, per exemple un cop l'any enviar un camió de donatius a un lloc pobre del país, sinó comprometre amb una ètica, amb valors que tinguin a veure amb la manera en què es tracta als empleats, amb la gestió de les complexitats que demana el nostre públic i amb la cura del medi ambient", ha subratllat. En aquest sentit ha destacat que les organitzacions no governamentals (ONG) compleixen amb un paper clau: "Són les que han d'acompanyar les empreses perquè assoleixin aquests objectius", ha subratllat.  
 
Model de gestió. "Hem d'entendre que l'RSE ha de ser la manera de gestionar de qualsevol organització", va assenyalar l'especialista. I va donar l'exemple d'una pime, un restaurant. "Si l'amo només serveix un plat de llenties i cada vegada el públic és més divers i presenta qüestions com al·lèrgia a components del plat, o diu que no menja aquest plat per una qüestió religiosa o perquè té una malaltia, l'amo haurà de decidir si segueix fent el mateix plat de llenties o si opta per gestionar aquesta nova complexitat que li estan demanant els clients. Si ho fa, no només estarà millorant econòmicament sinó també estarà tractant a les persones segons les seves necessitats. Estarà entenent les inquietuds dels seus clients i aprenent a posar-se al lloc de l'altre. Així comença a gestionar-se el canvi", va continuar. D'aquesta manera, l'amo de la pime començarà a pensar si utilitza materials ecològics, si els seus cambrers atenen bé les taules i si tenen bon tracte amb els clients, que deurà ser perquè ells estaran ben tractats i ben remunerats. Així es genera una cadena de valor que contribueix enormement a la millora del planeta.  
 
"Quan una organització entén que la seva missió no és únicament guanyar diners i que l'ha de fer compatible amb uns principis i una manera d'actuar, llavors hi haurà un canvi".  
 
"Les empreses han de guanyar-se la vida, però sent respectuós amb el medi ambient, amb la diversitat, amb el que em demana la societat. El repte és de tots", ha sentenciat el català.  
 
El consumidor. Juntament amb això va destacar que és fonamental conscienciar al consumidor. "Cal sensibilitzar la població com perquè triïn les empreses responsables". Al seu torn, va explicar casos d'empreses petites que enmig de la crisi van apostar per l'RSE des de la gestió. Va esmentar una empresa de cafè, que sempre va oferir el producte amb l'eslògan "cafè de qualitat" i sense fer publicitat de l'RSE, va començar a proveir-se de cafè produït en cafetars on es respecten els drets dels treballadors. La gent no ho va saber però va millorar enormement el valor del producte.

"Cal sensibilitzar la població 
com perquè elegeixin 
les empreses responsables".
 
El mateix va passar amb una empresa de iogurts que apunta a oferir qualitat artesanal. Ja està en tots els lineals dels supermercats. El que pocs saben és que el 80% dels empleats d'aquesta empresa són persones amb discapacitat psíquica i salut mental. No obstant això, l'èxit va ser rotund. Són exemples que mostren que val la pena apostar pel valor.  
 
Metamorfosi de líders 
 
El Foro Moverse 2015 va ser organitzat per l'Associació Civil Moverse, una ONG rosarina que fomenta la sostenibilitat empresària a la recerca de l'equilibri social, econòmic i ambiental en empreses i institucions de la regió. La trobada va tenir lloc el 18 de juny, en els salons Terrazas del Paranà. Allí es van donar cita empresaris, emprenedors, acadèmics, universitaris, autoritats governamentals i líders d'institucions socials. Aquesta va ser la quarta edició i es va titular Metamorfosi de líders. Per conèixer més visitar la pàgina www.foromoverse.com 
 
Nota: distribuir aquesta entrevista de 2015 del diari La Capital, d'Argentina, que en el seu moment no vaig recollir. 30-06-15