27.2.13

Proposta d’implicació en un projecte extraordinari de Voluntariat d’Empresa

  • Presentem una proposta de Voluntariat Corporatiu d'alt impacte 
  • Si alguna empresa vol més informació ens ho pot demanar 
  • Es pot participar en un seminari sense compromís 
  • Els Ajuntaments d'àrees seleccionades també poden participar en seminari i entitats socials
L’acció social de les empreses ha evolucionat de manera enorme en la darrera dècada, i actualment es porten a terme, entre d’altres, projectes que permeten crear un impacte social alhora que hi ha una implicació més profunda més enllà de les aportacions econòmiques.

Per mitjà de compromisos com el Voluntariat d’Empresa (VdE) o els models coneguts com a Inversió Social, el personal de l’empresa pot aportar habilitats i temps alhora que poden desenvolupar valors personals que finalment acaben conformant uns valors d’empresa més proactius i compromesos. Els models de VdE poden ser molt diversos, des de les accions que tenen més d’experiència solidària compartida, on el focus és el treball en equip en un entorn prou lúdic o relaxat, fins als casos en què l’experiència pot arribar a afectar el desenvolupament humà –valors i actituds- de les persones implicades.

Al llarg d’uns anys d’experiències, les empreses han après a valorar tant l’impacte social dels programes on intervenen com també la capacitat d’aquestes accions per generar impactes satisfactoris en els treballadors implicats, ajudant a desenvolupar habilitats socials i fortalesa emocional. Algunes empreses amb una major experiència en el VdE han desenvolupat major capacitat per ser selectius i poder escollir projectes que permetin excel·lir en l’impacte social i el l’impacte personal.

Proposta

El projecte que s'està explorant consisteix en la implicació de personal de l’empresa, com a voluntariat al costat d’altres voluntaris i professionals, dins un Cercle, un model innovador que vol potenciar la integració social de persones en situacions de risc donant resposta a algunes de les necessitats més freqüents com els sentiments d’aïllament social i rebuig social, dificultats per establir vincles prosocials, mancances en el control social, i dificultats per gestionar els aspectes bàsics de la integració social.

Aquest projecte es pot catalogar com:
  • Programa innovador, amb experiències internacionals
  • Partenariat públic – privat – social
  • Respecte als destinataris: alt impacte social
  • Respecte als participants: alt impacte personal, nombre limitat
Les empreses interessades haurien de valorar:
  • Adequació per a certs perfils de treballadors
  • Valors a enfortir organitzacionalment
  • Compromís corporatiu per a abordar reptes de la societat
Valor del projecte:
  • És un programa que es va aplicar per primer cop a Canadà l'any 1994 i que també ha demostrat el seu èxit a en alguns països europeus. 
  • L’aplicació d'aquest model a Catalunya permet aplicar un programa que s’ha contrastat la seva eficàcia. A més, el seu desenvolupament en el marc d’un projecte coordinat garanteix i avala la qualitat en la seva aplicació.
  • És un programa específic d’intervenció en la comunitat. Porta a la pràctica alguns dels que serien els principis més importants d’aquest model: la intervenció es fa específicament a la comunitat; s’articula la participació social mitjançant el voluntariat i la coordinació amb recursos comunitaris.

Recull de reflexions de l'últim mes a Responsabilitat Global


Economia i empresa
Ambiental
Igualtat i diversitat
Associacionisme, voluntariat i Tercer sector
Governança
Newsletter anterior

Casos Voluntariado Corporativo para el Desarrollo

  • En colaboración con el IESE, The Boston Consulting Group y el apoyo de la Comisión Europea
  • Fundación CODESPA presenta el libro de casos Voluntariado Corporativo para el Desarrollo
· El libro se conforma como un manual sobre Voluntariado Corporativo para el Desarrollo. Cuenta con siete casos de empresas reales y ensayos de reconocidos expertos mundiales como Ken Allen, Beatriz Boccalandro o Amanda Bowman, entre otros.

· Dar oportunidades a los empleados de participar en acciones de voluntariado, mejorar las dotes de liderazgo de los participantes o desarrollar nuevas líneas de negocio son algunos de los beneficios del Voluntariado Corporativo para el Desarrollo

· El manual está disponible en la web de la fundación www.codespa.org


Madrid, 26 de febrero de 2013.- Fundación CODESPA ha presentado hoy, en colaboración con la escuela de negocios IESE y la consultora The Boston Consulting Group, el libro Voluntariado Corporativo para el Desarrollo. Una herramienta estratégica para integrar empresas y empleados en la lucha contra la pobreza. Se trata de un libro de casos, editado en español y en inglés, que se enmarca dentro de un proyecto internacional que cuenta con el respaldo de la Comisión Europea.

Así, la publicación, se configura a modo de manual, de carácter eminentemente práctico, cuya finalidad es proporcionar herramientas a las empresas europeas para diseñar, poner en marcha, gestionar y mejorar sus propios programas de Voluntariado Corporativo para el Desarrollo (VC para el Desarrollo). Además, este libro enseña cómo este tipo de programas puede resultar una herramienta clave para las empresas en la gestión de los recursos humanos, las políticas de acción social y de Responsabilidad Social Corporativa (RSC) e incluso la propia estrategia de negocio.

Durante el acto de presentación, ha tenido lugar una mesa de diálogo en la que varios profesionales de destacadas empresas han expuesto sus experiencias en programas de Voluntariado Corporativo para el Desarrollo; casos que también se recogen en el libro.

José Ignacio González-Aller, director general de la Fundación CODESPA, ha destacado que el objetivo de publicar esta obra es “facilitar herramientas a las empresas para que contribuyan, con su conocimiento, al desarrollo económico de las comunidades más desfavorecidas. Además, este manual es una fuente de innovación en el ámbito del voluntariado corporativo para el desarrollo, tanto para CODESPA como para las empresas”.

El libro está dividido en tres grandes partes: teoría, práctica y desafíos del VC para el Desarrollo. La primera parte recoge, a través de varios ensayos realizados por expertos nacionales e internacionales, como Ken Allen y Monica Galiano (IAVE), Amanda Bowman (IBLF) y Yanina Kowszyk (ex Forum Empresa), los conceptos más relevantes asociados VC para el Desarrollo, así como sus características y su potencial. La segunda parte recoge los casos reales de GlaxoSmithKline, NH Hoteles, Allen&Overy, Randstad, Canal de Isabel II, Fundación “la Caixa” y LGT, empresas. Todos ellos han logrado afrontar con éxito diversos retos que surgen durante el diseño, implementación y evolución de las iniciativas de Voluntariado Corporativo para el Desarrollo. Asimismo, empresas como Barclays, Volskwagen, KMPG y Egon Zehnder International muestran su punto de vista en la materia.En la tercera y última parte, expertos como Beatriz Boccalandro (Boston College), María Jesús Pérez y Silvia Loro (CODESPA), o Joan Fontrodona (IESE), reflexionan sobre los retos y barreras a los que se enfrentan el VC para el Desarrollo, y abordan potenciales soluciones para superarlos.
El Voluntariado Corporativo para el Desarrollo es una herramienta estratégica para integrar a las empresas y sus empleados en la lucha contra la pobreza. Consiste en dar la oportunidad a los profesionales de las compañías de participar, de manera directa, en acciones de voluntariado, dando asistencia técnica y transmitiendo sus conocimientos a las comunidades y personas más desfavorecidas de países en vías de desarrollo para que puedan salir de la pobreza.

Mª Jesús Pérez, subdirectora general de Investigación e Innovación Social de Fundación CODESPA, ha afirmado que “este tipo de voluntariado supone una nueva fórmula de innovación social a nivel mundial para las compañías, en la que se combinan objetivos sociales y empresariales. Además, integrarlo en la estrategia de negocio de una empresa permite obtener beneficios como mejorar las dotes de liderazgo de los participantes, reforzar la cultura y los valores de la empresa o incluso desarrollar nuevas líneas de negocio que generen más inclusión y menos pobreza”.

Esta publicación , que está disponible en la sección de publicaciones de la web de la fundación www.codespa.org, es fruto del esfuerzo de diversas instituciones nacionales e internacionales que se han unido a CODESPA para contribuir con su experiencia y conocimientos en este campo. Así, las ONG europeas ICEP, ARS, HID y Silva Rovozja han promovido este proyecto que cuenta con el respaldo de la Comisión Europea. Además de IESE Business School y The Boston Consulting Group, cuenta con el apoyo deFundación Barclays, Fundación Roviralta y Forum Empresa.

26.2.13

Tura: "si no hi ha una acció radical dels partits davant la corrupció la pèrdua de confiança serà irrecuperable"


Ahir va tenir lloc el sopar - col·loqui amb l'exconsellera Montserrat Tura a l'acidH, que va parlar sobre "Economia, empresa i la inquietud de la consciència".

El sopar s'emmarcava dins del cicle sobre Responsabilitat Social que l'acidH ha vingut desenvolupant durant tot aquest curs.

Aporto les piulades que vaig fer al Twitter (en ordre invers):

  1. Tura: caldria suport administratiu als jutges que porten casos de corrupció. Les aigües estancades es podreixen. Cal agilitar!
  2. Tura: la justícia és lenta pq necessita reforma en profunditat. Despres dictadura vam fer un model tan garantista que ara col·lapsa
  3. Tura: "quan la burra es va acostumar a no menjar es va morir", ja ho deien els avis. Sense reactivació ens enfonsem.
  4. Tura: no s'estan fent polítiques de recuperació economica, d'estímul, d'emprenedoria, creixement, reindustrialització.
  5. Tura: la gent no es prestarà a col·laborar i implicar-se si la política no fa un tomb radical per afrontar les males pràctiques
  6. Tura: vol una societat activa, amb gent que s'impliqui amb voluntariat, i també critica. Encara la política no entomi bé la critica
  7. Tura: caldria aprofitar la crisi per implicar-se, renovar, repensar... a l'Empresa, a L'escola... Posa Mondragon com exemple
  8. Dic a la que cal convicció en els codis ètics, q no siguin sols de cara a la galeria. Els partits tapen, no afronten
  9. Tura: cal l'honestedat de les persones en la política. No n'hi ha prou amb codis ètics.
  10. Tura: en moment excepcional com aquest no podem entrar en consideracions sobre moment processal, malgrat es pugui fer injustícia
  11. Tura: si no hi ha una acció radical dels partits davant la corrupció la pèrdua de confiança serà irrecuperable
  12. Bona xerrada de He tuitejat el que he pogut!!
  13. Tura: no hi ha gestos de comprensió i canvi a Espanya. Caldran moltes manifestacions com la del 11-set-12
  14. Tura: esgotats, aquest cop la ciutadania demana la independència. Creu que caldria nova CE que reconegués el dret a decidir
  15. Tura és neboda de sole tura, redactor Constitució. 10 anys despres S.tura ja denunciava lectura restrictiva. I ara ens ho trobem
  16. Tura: avui tenim país amb misèria com no des dels anys 80, i caurem en la decadència si no reaccionem. Podem retrocedir 3 generacions
  17. Tura: el sector primari ens dóna exemple; s'ha fet un salt en la qualitat del vi... Hem de fomentar innovació, i econ. productiva
  18. Tura: cal una reforma fiscal en profunditat. Penar més l'especulació; Endurir càstig al frau fiscal, per als grans defraudadors.
  19. Tura: podem parlar del dèficit fiscal però podem desgastar la idea que les arques publiques s'han d'alimentar
  20. Tura: cal més inspecció contra picaresca fiscal. Però el servei lampista ha de tenir IVA 7% perquè al 21% sempre es farà en negre!
  21. Tura: cal abocar tants recursos a Bankia o CatCaixa per mantenir estructures?? O es podia ajudar els impositors a marxar altre banc?
  22. Tura: és fàcil dir que calen penes més dures. El Codi Penal és dur! Però no estem jutjant els especuladors i respons. de la crisi
  23. Tura: l'esquerra s'ha equivocant deixant perdre alguns valors i sucumbint a indicadors equivocs
  24. Tura: com a alcaldessa havia promogut habitatge públic sense luxe. Si algú en volia se l'enviava al mercat lliure. Altres Aj diferent
  25. Tura: hem tingut incapacitat per transmetre valors més clars a la població. Els governs han d'exercir un lideratge
  26. Tura: l'administració sempre ha construït a crèdit, aquí i arreu. No es pot criticar perquè és raonable
  27. Tura: Com podia la gent pensar que s'acostava una crisi? Si la caixa et deixava més del que calia!! Hem estat poc rigorosos
  28. Tura: es veuen més cotxes d'alta gamma aquí que a França. Molta gent ha cregut q s'ho podia permetre. O habitatges de luxe...
  29. Tura: el problema no és tant del sector públic sinó q es buiden les arques publiques per la baixada activitat economica
  30. Tura desmenteix que hem viscut per sobre de les nostres possibilitats. Vam haver de fer de cop l'Estat del Benestar i serveis
  31. Tura: el sector serveis no funciona si no pot moure diners que la indústria ha generat. Alemanya ha mantingut la siderúrgia!
  32. Tura: als 70 i 80 es va tancar la industria forta (altos hornos...) i va quedar la industria mitjana, +fàcil d'adquirir o deslocal.
  33. Tura: Aznar va arribar a fer la bestiesa de considerar tot el sòl no qualificat com a urbanitzable
  34. Tura: els promotors immobiliaris també han produït, han generat riquesa, moviment econ., llocs de treball, però els especuladors no!
  35. Tura: per 1r cop des del paleolític hi ha un moment q s'abandona l'Economia productiva, amb plusvàlua o sense, i comença la financera
  36. Tura comença a parlar a : "en aquests fòrums hi ve la gent sensible però no m'escoltaran aquells que caldria"
  37. Sopar-Col·loqui amb l'exconsellera Montserrat Tura, que parlarà d'Economia, empresa i la inquietud de la consciència, a