23.11.06

RSE i Qualitat

La Responsabilitat Social podria entendre's com una evolució de la Qualitat. De fet, són moltes les similituds que hi observem, entre les quals:

· La qualitat és escoltar, l'RSE també.
· La qualitat és anticipar-se, l'RSE també.
· La qualitat és millora contínua, l'RSE també.
· La qualitat ha de liderar-se, l'RSE també.
· La qualitat és certificable, l'RSE també.

Però hem de dir que són moltes més les diferències que hi ha entre aquestes dues polítiques que les empreses integren. Per posar un parell d'exemples:

· La Qualitat escolta el client mentre que l'RSE escolta les parts interessades;

· La Qualitat dels serveis es constitueix com un deure moral envers els clients, mentre que l'RSE és un deure moral envers els partprenents i la societat en general;

Alhora també hi ha falses similituds. Els èxits de Qualitat han de comunicar-se, i diuen que els èxits d'RSE també s'han de comunicar.

Però el més correcte seria dir que cal comunicar el Triple Compte de Resultats, per tant una bateria completa dels aspectos rellevants, i amb informació dels impactes tant positius com negatius.

Avui qui no tingui Qualitat difícilment pot estar en el mercat. De la mateixa manera, qui no exerceixi la seva Responsabilitat Social no forma part de la societat.

El mercat té les seves regles i les imposa amb fermesa. Ara cal veure fins a quin punt la societat té capacitat per establir per ella mateixa unes regles, uns requeriments, i els pot fer valer per damunt del mercat.

Veure newsletter novembre'06 sencer

Alguns mitjans d'altres països s'han fet ressò d'aquest article. Destaquem especialment la institució argentina ComunicaRSE accedir article

22.11.06

Campanya de sensibilització sobre el canvi climàtic

ZeroCO2 i el Ministeri de Medi Ambient conviden les universitats a participar en una campanya de sensibilització sobre el canvi climàtic

El canvi climàtic està en marxa i és el problema més important al qual s'enfronta el Planeta. La península Ibèrica per la seva situació geogràfica, és molt vulnerable i patirà importants impactes i perjudicis en els pròxims 50 anys. Amb aquest marc com a punt de sortida, es realitzarà una CAMPANYA DE CONSCIENCIACIÓ i ACCIÓ VOLUNTÀRIA sobre la Mitigació i Adaptació al Canvi Climàtic a les universitats espanyoles i internet, dirigida a estudiants.

Aquesta campanya, realitzada per ZeroCO2 (www.ceroco2.org), una iniciativa per tenir cura del clima promoguda per Fundació Natura i Fundación Ecología y Desarrollo, compta amb la subvenció del Ministeri de Medi Ambient. La campanya és oberta a qualsevol universitat que ho desitgi i el cost és gratuït.

Més informació

El Promotor de 'ResponsabilidadGlobal.com' destaca l'"eclosió" de l'RSC en la Xarxa en els últims anys

Gutierrez-Rubí creu que "és el millor vehicle per al diàleg social dels grups d'interès d'una forma natural, directa i ràpida" (traduït d'EUROPAPRESS)

El promotor de 'ResponsabilidadGlobal.com', Antoni Gutierrez-Rubi, va destacar avui l'"eclosió" de la presència de la responsabilitat social corporativa en internet en els últims cinc anys, en paral·lel a la creixent extensió d'aquesta filosofia en les empreses.

En un article remès a EuropaPress, aquest expert assenyala que la novetat d'aquest enfocament de gestió i el seu gran desconeixement per part de les empreses "ha provocat que els temes d'RSE estiguin ocupant, cada vegada amb més força, espais a la xarxa, donant cobertura a un ampli i heterogeni conjunt d'enfocaments, conceptes, iniciatives i pràctiques".

El llançament per part d'IESE i la Fundació Entorn del 'Foro Empresa y Desarrollo Sostenible' o el desenvolupament del butlletí electrònic 'Ecores' per part de la Fundació Ecologia i Desenvolupament (ECODES), --el primer a Espanya a tractar assumptes relacionats amb la RSE--, van ser algunes de les iniciatives pioneres.

Altres portals, promoguts pel sector privat, com el Club d'Excel·lència en Sostenibilitat, el Foro de Reputación Corporativa, Forética, la Fundación Empresa y Sociedad o espais impulsats per organitzacions socials com l'Observatori de l'RSC (OBRSC), van continuar després utilitzant internet per a oferir informació i documentació de referència.

PORTALS DE REFERÈNCIA

Aquest increment en la demanda de coneixement i informació i la proliferació d'actors i demandants es va traduir a la fi de 2003 --continua l'expert-- en la creació d'un servei específic de notícies sobre RSE, impulsat per l'agència EuropaPress, que s'ha convertit en una de les principals fonts d'informació del sector.

En la mateixa direcció han anat apareixent en els últims anys diversos portals, webs i butlletins electrònics que realitzen una difusió periòdica de notícies i articles, com el Butlletí de la Fundación Entorno, el Butlletí RSE de COMFIA-CCOO, el setmanari digital 'Responsables.biz' o el portal de l'editorial MediaReponsable, entre altres.

Per la seva banda les Administracions públiques han impulsat també projectes i iniciatives que disposen d'internet com un important instrument per a aconseguir la sensibilització i la implantació de les pràctiques responsables, especialment en les pimes.

Exemples d'això són la iniciativa 'Xertatu', de la Diputació Foral de Bizkaia i el Projecte 'Ressort', impulsat per la Diputació de Barcelona, que utilitzen la xarxa com eina per a la difusió de coneixements, l'acompanyament i l'extensió de bones pràctiques i per a facilitar la interacció entre els diversos agents implicats.

Però, més enllà del seu ús com a font d'informació, coneixement i divulgació, la xarxa "s'està convertint en un autèntica eina de comunicació de l'RSE", agrega, sobretot en un moment que internet està modificant "radicalment" la manera com les empreses es comuniquen i interactuen amb els seus públics, ja siguin els seus clients, proveïdors o accionistes.

"Si vam considerar que un dels objectius de l'RSE és fomentar el diàleg social entre els diversos grups d'interès, sembla difícil trobar avui un millor vehicle per al diàleg d'una forma més natural, directa i ràpida que internet, els seus fòrums d'opinió i els blogs", explica. Segons el seu punt de vista, la simplicitat de publicació d'aquests formats "revolucionarà el marc de les comunicacions corporatives internes i externes de les companyies en els pròxims anys".

Com a conclusió, Gutierrez-Rubí creu que els mercats "són converses, i cada vegada més", perquè els consumidors "disposen ja de mitjans de comunicació a la seva mesura". En aquest context, "les empreses han de saber escoltar i participar amb honestedat i transparència".

"L'RSE té més possibilitats en l'Empresa-XARXA i en una internet cada vegada més social i participativa", diu. Així, "la naturalesa oberta, horitzontal i cooperativa de la xarxa afavorirà, i obrirà nous escenari per als instruments de l'RSE i també per a noves estratègies de comunicació responsable", sentencia.

17.11.06

Jornada la Qualitat i l'RSC: dos camins cap a l'Excel·lència

Josep Cararach i Ramoneda, President de l'Agrupació Catalana d'Establiments Sanitaris ACES, es complau a convidar-vos a la JORNADA LA QUALITAT I LA RSC: DOS CAMINS CAP A L'EXCEL·LÈNCIA

Presentació

La Responsabilitat Social Corporativa (RSC) és la contribució activa i voluntària de les empreses a la sostenibilitat, o altres compromisos socials, econòmics i ambientals. En aquest concepte d'administració s'emmarquen un conjunt de pràctiques i sistemes de gestió empresarials voluntaris que, baix l'objectiu últim de la sostenibilitat, persegueixen l'atenció a les demandes dels col·lectius amb els que es relaciona -personal, accionistes, societat, etc.- generant un nou equilibri entre les seves dimensions social, econòmica i ambiental.

Des d'aquesta perspectiva, les empreses, que representen un paper molt important en la vida de les persones, no només com a generadores de llocs de treball i riquesa sinó també com a agent de desenvolupament social, han de comportar-se com a "bons ciutadans corporatius" ajustats a l'ètica i respecte per les persones i el medi ambient. Les actituds responsables, són ben acollides pels diferents mercats de l'empresa, constituint un avantatge competitiu apreciable.

Així mateix, l'adopció d'un sistema de qualitat certificada és un camí que, en paral·lel o en convergència amb l'RSC, du l'empresa sanitària a una millora notable dels seus procediments de gestió, el beneficiari dels quals és el client extern de l'empresa, comportant un grau de satisfacció més elevat. Moltes companyies asseguradores i el mateix Departament de Salut, que ha establert una pròrroga per a l'adaptació al seu model fins al 31 de desembre de 2006, contemplen la certificació com a pas previ per obtenir l'acreditació, requisit indispensable per concertar l'activitat.

En aquesta jornada, tots els participants donaran llum a la importància d'adoptar camins reconeguts que portin cap a l'excel·lència.


09:30 h Inauguració
Dr. Josep Cararach i Ramoneda, President de l'ACES
Dr. Josep M. Banús. Director Mèdic de l'Institut Català d'Urologia i Nefrologia - ICUN

10:00 h Conferència L'RSC COM A VIA CAP A L'EXCEL·LÈNCIA
Sr. Josep Maria Canyelles. Promotor del Think Tank Responsabilitat Global

10:30 h Taula rodona PER QUÈ IMPLANTAR UN SISTEMA DE QUALITAT?
Sra. Olga Puente. Auditora en cap. Det Norske Veritas - DNV
Dr. Jordi Mauri. Director de Programes. Fundació Avedis Donabedian
Sr. Jordi Besora. Responsable de l'Àrea d'Acreditació Sanitària. COMTEC
Moderador: Dr. Lluís Monset. Director general de l'ACES

12:00 h Descans. Cafè

12:30 h Taula rodona EXPERIÈNCIES D'IMPLANTACIÓ D'RSC EN CENTRES SANITARIS
Dr. Josep M. Banús. President de la Fundació Privada Solidaris
Dr. Jaume Duran. Director gerent de Quirón Barcelona
Sr. Alberto Madrigal Navarro. Coordinador general. Centre d'Oftalmologia Barraquer
Sr. Thomas C. Andresen Gosselin. Responsable d'RSC. Det Norske Veritas - DNV
Moderador: Dr. Lluís Monset. Director general de l'ACES

14:00 h Cloenda

Es prega confirmació d'assistència a: ACES Secretaria. Tel 93 209 19 92. e-mail: aces@aces.es
30 de novembre de 2006
Sala d'actes de l'Institut Català d'Urologia i Nefrologia ? ICUN
C/Brusi, 45 baixos. 08006 Barcelona

Veure PDF

10.11.06

Algú de la UE no ha entès gaire què és l'RSE...

Sincerament, quan parlem d'una millora del marc de relacions entre sector públic i privat, de generació de confiances, de creació de sinèrgies, d'estratègies col·laboratives i partenariats, no estem pensant en models com els que ens ha brindat la Unió Europea.

La Comissió Europea va brindar una increïble plataforma publicitària a grans companyies, en una acció sense predecedents, i motivada pel fet que s'havien decidit a informar sobre continguts greixosos dels seus productes -no a reduir-ne el components- i, a més, d'una manera poc comprensible.

Vegeu què en diu el Periódico: "La UE s'alia amb McDonald's, Coca-Cola i Pepsi"

La Comissió Europea, en un comportament sense precedents, va utilitzar ahir la seva seu i la seva sala de premsa per alabar i promocionar a bombo i platerets diverses companyies multinacionals, com McDonald's, Coca-Cola i Pepsi-Cola, assenyalades entre les responsables de l'alarmant increment de l'obesitat entre la població, i especialment entre els nens.

L'acte es va convertir en realitat en una formidable propaganda gratuïta a aquestes empreses per part de la institució central de la Unió Europea. Els directius europeus d'aquestes companyies van poder utilitzar lliurement la tribuna de premsa per esplaiar-se sobre les seves preteses contribucions a la lluita contra l'obesitat, mentre l'exterior de la sala va ser transformat en una minifira comercial on hi havia estands publicitaris amb hostesses dedicades a promocionar la bondat de tots els productes.El comissari de Salut i Protecció dels Consumidors, Markos Kyprianou, va felicitar públicament McDonald's, Coca Cola i Pepsi-cola "pels seus esforços per combatre l'obesitat i el sobrepès" davant l'estupefacció general dels corresponsals europeus.


La felicitació, com va quedar clar immediatament, no era perquè McDonald's hagués eliminat l'alt contingut de greix dels seus aliments tradicionals, sinó perquè informarà en l'embolcall dels productes sobre el contingut nutricional. Però aquesta informació es facilita amb uns símbols tan críptics, que fa falta un codi per poder-los desxifrar.


Si d'això n'han de dir Responsabilitat Social, potser la UE haurà d'anar revisant els documents i iniciatives promogudes fins ara sobre l'RSE... Voldríem creure que tot haurà estat un error sense continuïtat per part d'aquest comissariat. En tot cas, cal lloar l'actitud ferma i conseqüent dels periodistes que van saber plantar cara davant el desconcert de l'acte al qual se'ls havia convidat. Per cert, corro a desar-me la notícia dins l?arxiu de males pràctiques, d'allò que caldria no fer mai!

Seminari a Mataró sobre l'RSE com a Marca de Qualitat

Sota el títol de MARCA DE QUALITAT, Josep Maria Canyelles, consultor especialitzat en territoris responsables, parlarà de dues eines de Responsabilitat Social: el CODI ÈTIC i la MEMÒRIA SOCIAL.

La sessió començarà a les 18'30 hores i acabarà a les 21'30 hores i tindrà lloc a l'IMPEM: carrer Francisco Herrera, 70. Telèfon 93.758.21.31

9.11.06

Empresa i Territori, Seminari de col·laboració entre les empreses i les entitats de custòdia

Des de fa uns cinc anys en què vaig fer de secretari del Jurat d'un premi que va ser concedit a l'Associació Hàbitats per al Projecte Rius que sempre he prestat una especial atenció a aquesta entitat, tant per la capacitat de fonamentar una missió clara i operativa com per la filosofia de treball en xarxa que els va impregnar des del començament.

La seva vinculació ara per ara a la Xarxa de Custòdia del Territori (xct), una altra iniciativa feta amb visió, ben concebuda i que comença a trobar els seus èxits, és un pas més en aquest treball col·laboratiu en el territori, que va integrant progressivament aquelles empreses que, amb un especial sentit de la responsabilitat davant la societat, s'avenen a establir vincles de col·laboració.

És un plaer poder divulgar el seminari que organitzen properament: "Empresa i Territori, Seminari de col·laboració entre les empreses i les entitats de custòdia en la conservació del territori i el patrimoni", per reflexionar sobre l'estat actual de les relacions entre l'empresa privada i les organitzacions no lucratives de conservació i custòdia. El seminari se celebrarà l'1 de desembre a l'Auditori de la Fundació AGBAR a Cornellà de Llobregat."

En aquest espai d'experiències i debat es comptarà amb la participació de directius d'empreses, responsables d'entitats de custòdia, especialistes en captació de fons i representants de la societat civil. El Seminari compta amb el suport del Servei Català d'Ocupació de la Generalitat de Catalunya, del Fons Social Europeu i de la Fundació AGBAR, i també hi col·labora el Grup Dossier i el suplement "Nuevos Valores" de La Vanguardia.

Podeu consultar el programa.

El Llibre Blanc amb les conclusions de la Subcomissió d'RSC es presentarà abans de final d'any

Malgrat que inicialment s'havia previst que l'Informe seria debatut en el Ple del Congrés, finalment el document que és fruit de les compareixences fetes durant el 2005 i que va ser aprovat per unanimitat el dia 27 de juny serà publicat properament.

L'Informe de la Subcomissió sobre la Responsabilitat Social de les Empreses, sota l'enquadrament de la Comissió de Treball i Assumptes Socials del Congrés dels Diputats, es difondrà en format digital. El director dels treballs, Ramón Jáuregui, va manifestar que "abans que s'acabi l'any celebrarem un acte amb el president del Congrés, Manuel Marín, per presentar el Llibre Blanc sobre RSC".

Aquest llibre és el resultat de les declaracions de prop de 60 experts i es divideix en "constatacions", "directrius generals" i 60 "recomanacions" finals adreçades a empreses, administracions i agents socials.

Accés al document aprovat publicat al BOE
Accés a la compareixença de Josep Maria Canyelles

El Voluntariat d'Empresa té virtuts portes endins i portes enfora

Quan al juny del 2003 vaig poder organitzar una trobada d'empresaris catalans per parlar del Voluntariat d'Empresa, aquesta era una realitat absolutament incipient i prou desconeguda per la majoria.

En el dinar de treball realitzat al Círculo Ecuestre de Barcelona moltes empreses van suggerir que seria bo disposar d'eines pràctiques per començar a situar-se i valorar-ne els pros i contres [...]

...continuar article al newsletter de novembre

8.11.06

Emprenedors socials, innovació social

Un dels problemes de la nostra economia i possiblement un gran factor de risc de cara al futur és la manca d'emprenedorisme que, malgrat els tòpics, s'observa al nostre país. Almenys en relació a altres territoris, i per descomptat en relació al nivell que seria desitjable i font d'esperança de cara al futur.

Entre els nous i esperançadors models d'emprenedorisme hi ha el que se n'ha dit l'emprenedorisme social, que pren per objectius no solament o no directament la constitució d'una empresa sinó que posa l'accent en la seva missió i amb el caràcter social o responsable que aquest pot tenir.

Estem segurs que en els propers anys, la promoció de l'emprenedorisme serà un objectiu estratègic i de primera magnitud. És per això que és bo que des de tots els àmbits i tots els agents puguem anar promovent aquesta cultura i prestigiant aquestes iniciatives.

Precisament, properament tindrà lloc una conferència a Terrassa amb el títol "Emprenedors socials, innovació social", a càrrec de la Sra. Albina Ruiz, emprenedora social i artífex del projecte 'Ciudad Saludable'. L'acte tindrà lloc el proper dimecres 8 de novembre, a les 12 del migdia,
a la sala d'actes de Foment de Terrassa (ctra. de Martorell, 95 - Terrassa). Podeu confirmar l'assistència al 93 789 11 11 - ext. 2344 o a viver@terrassa.org

Més informació acte
Més informació sobre el projecte Ciudad Saludable

Índex de corrupció al món 2006

Com cada any, l'organització Transparency International ha publicat l'edició 2006 del seu Índex de Percepció de la Corrupció, que és un dels més reconeguts del món.

Finlàndia, Islàndia, Nova Zelanda, Dinamarca i Singapur són els països amb un nivell més baix de percepció de corrupció. Els països on aquesta és més elevada són Haití, Mianmar i Iraq. Pel que fa a Llatinoamèrica, Xile és el país amb nivell de corrupció més baix, seguit d'Uruguai, menre que Veneçuela i Equador són els més mal parats.

Cal dir que enguany l'informe inclou un estudi especial sobre corrupció en la contractació pública en un seguit de països del con sud. Argentina queda destacada per la mala posició amb una puntuació de 2,9 (10 correspon a absència de corrupció). Brasil, Mèxic i Perú tenen un 3,3 i empitjoren respecte l'any anterior.

Cal dir que els resultats de l'Índex de Percepció de la Corrupció 2006 posen de manifiest una forta correlació entre corrupció i pobresa.

Més informació al web de Transparency International